effe India - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu effe India - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu

effe India

Door: Marcel en Carla

Blijf op de hoogte en volg carla en marcel

25 November 2016 | India, Udaipur

Effe de andere kant van India,

De vreugdevolle gezichten en ogen van honderden kinderen laten je de andere kant van India vergeten. Uren in de rij staan bij een pinautomaat voor 2000 Roepie ( 13 euro ), in 9 van de 10 gevallen zijn ze leeg. Meer kregen wij in het begin niet. Maar wie niet slim is zal wijs zijn: nu 3 tot 4 keer snel achter elkaar pinnen en het resultaat is beter. Dus geld uitgeven is heel moeilijk, ook voor de lokals die zo wie zo weinig te besteden hebben. We zijn er inmiddels ook prima in getraind om bij die restaurantjes te eten waar ze ook “ oud geld” aannemen. De lokals helpen elkaar fantastisch, ook wij hebben hierdoor geluk met onze uitgebreide vriendenkring. Onze euro’s kunnen wij tot op heden niet omwisselen voor roepies. Hier zit je dan: een zak vol geld die je niet kunt besteden. Vanaf deze week zouden de automaten weer meer en beter gevuld worden. We hopen er maar op. We zien steeds minder toeristen in de straten. Ook zij komen met cashgeld naar India dat momenteel geen waarde heeft. Heel slecht voor de economie. ( 25% van de inkomsten in India).

Beesten in alle maten en soorten. Niet alleen de welbekende kamelen,koeien,apen,ezels en olifanten etc. maar het klein gespuis zoals muizen,ratten,salamanders, slangen etc. ’s Nachts hoor je de apen krijsen en de vechtende honden die in roedels over de straten trekken. Je went aan alles. Ook aan fysieke ongemakken waar wij allen mee te maken hebben of hebben gehad. Ik ga even niet in detail maar we komen hierdoor wel een paar kilo lichter naar huis. Vervoer per riksja, auto of motor, in alle gevallen dragen de meeste van ons mondmaskers omdat de stof en uitlaten van voertuigen gigantisch is, Udaipur is meestal verborgen onder een zware laag smog . We zijn dan ook bijzonder blij als we weer naar een of ander bergdorp gaan om schooltjes te bezoeken. Hier is de lucht schoon. De wegen en stegen zijn knollenvelden, maar toch zie je op een uitzondering na weinig tot geen ongelukken. Op elke hoek staat er wel, voor het geval dat, een ambulance??? klaar.
Klinkt in jullie oren waarschijnlijk zeer negatief, maar dit is ook een kant van India.
De liefde, blijdschap, genegenheid van alle mensen, klein en groot geeft je energie en een bijzonder voldaan gevoel.
Wij hebben India, alle schoolkinderen ( en in het bijzonder onze vrienden) helemaal in ons hart gesloten.

• 25 November 2016 - 14:17

Karin:

Bewondering heb ik voor jullie allemaal.
    Deze belevenissen neemt jullie niemand meer af.
    Groetjes,
    Karin.

• 25 November 2016 - 17:28

Bart:

Wat een avonturen maken jullie mee! Ook goed om te lezen dat jullie wel eens afzien, het is tenslotte geen vakantie :-P. Maar hierdoor is mijn (ons) respect voor datgene wat jullie in India doen nog vele malen groter! Geniet van al het geluk en plezier wat jullie in Udaipur en omgeving aan het verspreiden zijn!
    Groeten,
    Bart

• 25 November 2016 - 18:47

Tilly Poelma:

Hallo
    Fijn om jullie verhalen te lezen. Nog veel succes gewenst. Kaart ontvangen.

• 25 November 2016 - 21:23

Els Spätjens:

Heel erg fijn om jullie op afstand te kunnen volgen. Met heel veel bewondering en respect geniet ik van jullie reisverlagen. Prachtig wat jullie daar doen!
    Heel veel liefs en groetjes, ook van jean.

• 26 November 2016 - 00:48

Ria Frencken:

Hallo reporters!!,

Weer een heel duidelijk beeld van wat jullie hier schetsen: heel levendig!
    De smog , afkomstig van industrie vermoedelijk, met oorzaken op z'n Aziatisch veronderstel ik !!? en door stabiele warmte in samenwerking met bergen (??) nog wat vastgehouden?

Jullie verblijf: alles bij elkaar een heel bijzondere belevenis!!
    Groetjes,
    Ria

• 26 November 2016 - 02:49

Elma:

Ben heel erg blij met de eindconclusie! Heb door jullie fijne houding ook jullie nog meer in mijn hart gesloten. Soms denk ik, waar heb ik hen ingestort. Zie vermoeide gezichten. Maar dan komt de blijdschap er weer met alle energie erbij naar boven, geweldig. Stralende ogen maken je blij, zeker weten. Hello "mem" of hello "sir". Het klinkt overal , met enthousiasme uitgesproken. Nog enkele dagen en dan gaan we weer. Zoveel ervaring rijker. Zoveel geluk in je hart. liefs elma

• 26 November 2016 - 10:57

Yvonne Frencken:

Hallo
    Wat een toestand met die geldautomaten, daar in de rij staan en je krijgt bijna niks.
    En dan die smog van die vieze vervuilde knetterende motoren, ik kan me voorstellen dat jullie daar mondkapjes dragen. Verlangen naar schone lucht, die krijg je door vaker een tocht te maken naar de bergdorpjes daar gaan jullie longblaasjes weer van bloeien. FRESH AIR roepen jullie !!
    Hoe zou de situatie zijn in Bombay of ergens anders ?
    India van nu en het vorig jaar toen jullie daar waren, is de leefbaarheid slechter geworden voor de mensen daar ?
    Economisch gezien zeker !

Het zit er bijna op, jullie kunnen met een goed gevoel terugkeren.
    De kinderen zullen jullie zeker gaan missen en ook de mensen die jullie daar geholpen hebben.

Groetjes

Yvonne

• 26 November 2016 - 22:13

Miranda Coenen:

zo geweldig wat jullie doen! Zo'n verschil met alles hier... zo dankbaar zijn ze daar met alles... kinderen willen graag naar school, wat leren. Zo indrukwekkend allemaal! Vooral de bergdorpjes en de kindertjes... Hoorde vanmiddag dat jullie volgende week al terug komen. Die tijd is toch ook omgevlogen zeg!! Maar ook fijn als jullie weer veilig en heel thuis zijn! tot snel Groetjes Miranda

Verslag uit: India, Udaipur

zaterdag 24 oktober

door slecht bereik, vandaag pas het volgende relaas.
Zaterdag 24 oktober.
Gisteren aan alle kinderen t-shirt, trainingsbroek en pullover uitgedeeld voor de naderende winter. Daarbij ook makkelijke slippers, want ze mogen binnen alleen op blote voeten lopen en buiten zijn deze echt wel nodig, zeker als het kouder wordt. Het vriest er wel niet maar een temperatuur van 15 graden is heel koud als je 27 gewend bent. Komende week is het "Diwalli" dit is te vergelijken met onze tijd voor Pasen. Het huis wordt schoongemaakt, geschilderd en iedereen krijgt nieuwe kleren. De juf was er heel verguld mee. Ze wist van ieder kind de juiste maat, die hadden we van te vorentoch nog verkeerd ingeschat, maar dan kun je naar een store gaan en vragen naar de goede maten. Dit is een hele belevenis: als je geluk hebt heeft men alles in huis, meestal niet (wij kwamen dan ook nog met een aantal van 55!!) de buurman kijkt zijn voorraad na en er kan gebeld worden naar de opslag. Er komt iemand op de scooter de hele handel brengen en dan begint de onderhandeling, we zijn er steeds voldaan met de aankopen weg gegaan.
Vandaag de resterende spullen afgeleverd. De kinderen gingen met stralende oogjes weer op hun plekje in de "klas" zitten. 37 graden en dan een pullover aan hebben! Ieder kind weet ook wat van hem/haar is, dat moet ook wel want alle spullen zitten in een metalen box die met drie man gedeeld moet worden. Het was heel mooi om te zien dat er vandaag voor het eerst echt in de keuken gekookt werd, normaal werd dat te midden van de jongste kinderen in de ruimte waar zij les krijgen gedaan. De kok, jongen van 14 of zo, was heel trots dat ik hem chef noemde en maakte me duidelijk dat het prutje 2 uur moest koken. De keuken was een gedeelte van het project, opgeruimd, de gasflessen onder het aanrecht i.p.v. erboven op, schoongemaakt, nieuwe veilige verlichting en ventilator aangesloten. Verder de wanden een frisse kleur geverfd; het zag er goed uit.
De badruimte was intussen ook geverfd, nu alleen nog wachten op de tegelzetter, die weer niet was komen opdagen!
Aan de kinderen hebben we gevraagd 'n tekening te maken over de laatste weken, daar zaten ware kunstwerken bij.
Als laatste hebben we een groepsfoto van de trip eerder deze week uitvergroot en afgegeven, wat een aandacht, iedereen wilde zichzelf aanraken.
Er moet nog heel wat gedaan worden maar zonder jullie hulp als sponsor was dit project niet van de grond gekomen.