22 nov 2016 - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu 22 nov 2016 - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu

22 nov 2016

Door: Jacques Marcel

Blijf op de hoogte en volg carla en marcel

22 November 2016 | India, Udaipur

Hoi vrienden en volgers
Hier weer even een berichtje uit India
Gisteren zijn we met de jeep naar twee bergdorpen geweest. Het hele team plus een dokter, chauffeur, social worker. Totaal 9 personen in de jeep en 1 met de motor. De weg naar het bergdorp was al een hele onderneming en 4 wheel aandrijving een must.
In Chitrot was een kleine school waar we diverse lessen gegeven hebben. Voor de kinderen een hele nieuwe ervaring. Er werd aan de schoolkinderen kleding uitgedeeld en binnen no time stonden er ook veel kinderen uit het dorp in de “rij”.
Het volgende afgelegen dorp in de “buurt” heeft de dokter alle kinderen een medische checkup gegeven en waar nodig medicijnen.
Onze social worker had ons uitgenodigd voor een bezoek aan zijn huis. Hij had een kip geslacht en wilde die voor ons klaarmaken. Helaas sneed hij zich daarbij diep in de vingers en de dokter had er een patiënt bij.
Hij woont er prachtig maar af en toe komen de luipaarden tot vlakbij zijn huis, zijn vee is een makkelijke prooi.
De kelner van ons hotel woonde ook in de buurt en ook daar zijn wij even gaan kijken. Prachtig wonen maar o zo ver van alles af. De kelner blijft dan ook in het hotel totdat hij vrij heeft.
Een lange maar onvergetelijke dag. (12 uurtjes)
Even een kort stukje over sport- en zwemlessen. Op alle scholen en schooltjes wordt ook sport gegeven, wat voor de kinderen een openbaring is, basketbal met buckets, handbal en gewoon trefbal. Er wordt begonnen met werpen/vangen met kleine en later grote ballen, loop en estaffete vormen, met als afsluiting cooling down op muziek, wat echt inslaat als een bom.
Vier maal per week sportlessen op een meisjes internaat, in samenwerking met een eigen sportdocent en onze assistent Suraj. Hier zijn echt sportieve resultaten zichtbaar. Een aparte taffeltennisgroep, fitness op een goed fitness apperaat en op binnenplein spel en sportvormen met meertallen.
Het zwemmen in diep water ( 25 meter bad ) draait super, alle 8 geselecteerde zwemmers zwemmen 25 meter schoolslag en 25 meter rugslag, kunnen watertrappen en draaien van buik naar rug en vise versa.
De kinderen en volwassenen die in ondiep water zwemmen zijn helemaal watervrij en zwemmen met behulp van bandjes.
Nu op weg naar de finale a.s. zondag w.b. sport- en zwemlessen. We sluiten beide activiteiten op een ceremoniele en gezellige manier af.

• 22 November 2016 - 07:55

Martin Keulen:

Hallo Marlies en Jacques,

Heb van Frans jullie adres gekregen en ga jullie volgen.
    Ik zie dat er sportieve activiteiten zijn, waar de kinderen veel plezier aan beleven.
    Fijn dat jullie daar een steentje aan kunnen bijdragen. Soms zou je willen dat ook de "Westerse" kinderen zoveel plezier aan bewegen en samenzijn kunnen beleven, in plaats van individueel achter een computer te zitten.
    Lijkt me een hele ervaring. Wens jullie veel plezier daar in het verre India.
    Martin.

• 22 November 2016 - 08:15

José Zaar:

Hoi Marlies en Jacques, en alle andere.
    Wat leuk dat ik jullie link kreeg per mail. Ik wist wel dat jullie weer naar India zouden gaan maar niet meer wanneer. Ik lees dat jullie weer met veel plezier en inzet bezig zijn. En als grote beloning weer stralende snoetjes krijgen. Ik blijf jullie volgen.

José

• 22 November 2016 - 08:23

Ria Frencken:

Hallo Jacques, Marcel. Carla en Marlies,
    Een interessante beschreven dag en een beschrijving die een erg goed beeld geeft! Ik kan me voorstellen dat het jullie een erg goed gevoel geeft, daar te zijn en dit te beleven, samen te bewerkstellingen!
    Heeft de dokter een vast roulatiesysteem van bezoek aan de dorpen, waardoor hij het gezondheidsbeeld van de mensen zo goed als in zijn mogelijkheid is, in kan beeld kan brengen?
    Hoe is het geregeld in India?
    Werken die dokter en ook de social worker binnen een gezondheidsorganisatie, die mogelijk van overheidswege of per departement geregeld is, of is het op initiatief van b.v. een ziekenhuis?
    Door jullie direct contact en zoals de beschreven samenwerking, krijg je wel zicht/indruk van het leven van de bewoners, wat alles dichtbij brengt.
    Met de luipaarden in de buurt van je woonhuis zal een geweer wel bij de hand moeten zijn, veronderstel ik! Zaten jullie daar in de buurt omgeven door bossen, wildernis?
    In Zuid Afrika kwam je ze tegen bij een omgeving van combinatie van savannen, water en bossen.

Een hele belevenis ook te mogen komen en ervaren hoe het leven bij de mensen thuis en hun gastvrijheid te mogen ontvangen.
    De sportlessen zullen voor de kinderen een feest zijn en geeft de leerkrachten een kans inspiratie op te doen voor hun eigen lessen! Kans voor vervolgplezier bij zowel de leerkrachten als de kinderen!

Ik lees hierboven dat jullie sportlessen gaven op een meisjesinternaat. Zitten daar meisjes die erg ver van scholen verwijderd wonen en daardoor in een internaat zijn of zijn dat weesmeisjes of zijn er verschillende nog andere redenen voor om juist in een internaat te wonen?
    Bedankt voor jullie berichten tot nu toe! Geeft me de kans om er wat van te "proeven"!
    Kijk uit naar jullie volgend verslag!
    Ria

• 22 November 2016 - 13:03

Pierre En Sybille Diederen:

Groeten en nog veel goede acties daar. Doe vooral ook de groeten aan Elma en Wim (als die er is).
    Pierrenen Sybille

• 22 November 2016 - 22:40

Sven, Dagmar, Maren En Lynthe:

Pap en mam wat zijn we weer trots op jullie! Zo veel belevenissen opnieuw. We hopen dat jullie er met een voldaan gevoel vandaan komen. Geestelijk gezien dan he? Snap dat jullie zin hebben in een gewoon broodje Hollandse kaas bij thuiskomst....
    Chapeau voor jullie inzet en bijdrage tot het leefbaar maken van de omgeving en het weerbaar maken van zoveel kinderen.
    Dikke kus voor jullie allemaal!

Sven, Dagmar en de muppies

• 23 November 2016 - 22:07

Yvonne Frencken:

Hallo,

Het was een mooie rit naar de twee bergdorpen zo te lezen in jullie verslag.
    Hoe lang duurde de rit erheen ?
    De kinderen zullen wel blij zijn geweest met hun nieuwe kleren en ja voordat je weet is
    wordt de rij alsmaar langer.
    Bezoekt de dokter geregeld de dorpen, of omdat jullie er toevallig heengingen is hij mee kunnen gaan ?
    Een geluk voor de social worker dat er een dokter in de buurt was, want een diepe snee in de vinger kan gevolgen hebben bij een niet goeie verzorging ervan.
    Jullie hebben met z'n allen weer goed werk verricht en kinderen hebben een leuke dag gehad.

Groetjes

Yvonne

• 24 November 2016 - 14:09

Nettie & Jeu:

Beste mensen,
    Vol interesse lezen we jullie verslagen en de reacties daarop. Er is dus niet meer veel aan tie te voegen en er blijven geen "open" vragen. Geweldig wat jullie daar allemaal doen en beleven. Zoals we begrijpen doet de PC van Jeu het goed? En Jacques is inmiddels een volleerd "teacher". Chapeau.
    Het zit er waarschijnlijk bijna op voor jullie, in ieder geval als het zover is een goede thuisreis.
    Groet, Nettie & Jeu

• 24 November 2016 - 16:57

Marleen En Henk:

hoi, post is aangekomen. Leuk dat jullie eraan gedacht hebben
    wensen jullie veel plezier en geduld daar.

groetjes,
    Marleen en Henk

• 24 November 2016 - 20:47

Anita, Dees En Eric:

Wat is dat toch weer een fantastisch avontuur om zo diep de bergdorpen in te gaan. Jullie zien en beleven wel het ware India en niet het India dat de toeristen zien. We kunnen maar een ding zeggen op jullie verslagen. Geweldig wat jullie doen en meemaken. Wij als jullie volgers voelen ons rijk in ons luxe bestaan. Geniet ervan.

Liefs, Anita, Dees en Eric.

Verslag uit: India, Udaipur

zaterdag 24 oktober

door slecht bereik, vandaag pas het volgende relaas.
Zaterdag 24 oktober.
Gisteren aan alle kinderen t-shirt, trainingsbroek en pullover uitgedeeld voor de naderende winter. Daarbij ook makkelijke slippers, want ze mogen binnen alleen op blote voeten lopen en buiten zijn deze echt wel nodig, zeker als het kouder wordt. Het vriest er wel niet maar een temperatuur van 15 graden is heel koud als je 27 gewend bent. Komende week is het "Diwalli" dit is te vergelijken met onze tijd voor Pasen. Het huis wordt schoongemaakt, geschilderd en iedereen krijgt nieuwe kleren. De juf was er heel verguld mee. Ze wist van ieder kind de juiste maat, die hadden we van te vorentoch nog verkeerd ingeschat, maar dan kun je naar een store gaan en vragen naar de goede maten. Dit is een hele belevenis: als je geluk hebt heeft men alles in huis, meestal niet (wij kwamen dan ook nog met een aantal van 55!!) de buurman kijkt zijn voorraad na en er kan gebeld worden naar de opslag. Er komt iemand op de scooter de hele handel brengen en dan begint de onderhandeling, we zijn er steeds voldaan met de aankopen weg gegaan.
Vandaag de resterende spullen afgeleverd. De kinderen gingen met stralende oogjes weer op hun plekje in de "klas" zitten. 37 graden en dan een pullover aan hebben! Ieder kind weet ook wat van hem/haar is, dat moet ook wel want alle spullen zitten in een metalen box die met drie man gedeeld moet worden. Het was heel mooi om te zien dat er vandaag voor het eerst echt in de keuken gekookt werd, normaal werd dat te midden van de jongste kinderen in de ruimte waar zij les krijgen gedaan. De kok, jongen van 14 of zo, was heel trots dat ik hem chef noemde en maakte me duidelijk dat het prutje 2 uur moest koken. De keuken was een gedeelte van het project, opgeruimd, de gasflessen onder het aanrecht i.p.v. erboven op, schoongemaakt, nieuwe veilige verlichting en ventilator aangesloten. Verder de wanden een frisse kleur geverfd; het zag er goed uit.
De badruimte was intussen ook geverfd, nu alleen nog wachten op de tegelzetter, die weer niet was komen opdagen!
Aan de kinderen hebben we gevraagd 'n tekening te maken over de laatste weken, daar zaten ware kunstwerken bij.
Als laatste hebben we een groepsfoto van de trip eerder deze week uitvergroot en afgegeven, wat een aandacht, iedereen wilde zichzelf aanraken.
Er moet nog heel wat gedaan worden maar zonder jullie hulp als sponsor was dit project niet van de grond gekomen.