laatste loodjes - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu laatste loodjes - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu

laatste loodjes

Door: jacq

Blijf op de hoogte en volg carla en marcel

27 November 2016 | India, Udaipur

Namaste,
Nog even een bericht uit India
Gisteren hebben we een uitstapje gemaakt met de school Ambatalay. Met een bus vol kinderen naar Haldighati. Dit is een museum waar verteld wordt hoe de stichter van Udaipur aan de macht kwam. In de bus is er veel gezongen en de meeste kinderen waren nog nooit buiten hun dorp geweest. Ze vonden het prachtig en hebben genoten van alle nieuwe ervaringen die ze hebben opgedaan. Stukjes ananas, een pizza het was allemaal volkomen nieuw voor hun. Ook de volwassenen hebben genoten met al die blije gezichten. De kinderen accepteren heel veel, bv als er geen 3e stukje ananas meer voor iedereen is, dan blijft hun gezicht even vrolijk. De pizza’s die over waren werden verdeeld onder de allerarmste van de school ook hier weer geen scheve gezichten.
We willen de school laten verven door iemand van het dorp, wij betalen dan alleen de verf.
Ook heb ik een arm schooltje ontdekt 35 km van Udaipur. Het probleem is een beetje dat scholen in de buurt van Udaipur wat gemakkelijker te helpen zijn dan ver buiten Udaipur. Misschien iets voor een andere keer.
Voor mijn cursus materiaal is veel belangstelling en ik heb nieuwe memorysticks moeten bij kopen.
Langzaam gaat het op het vertrek aan en diverse plichtplegingen komen op ons af. Heel leuk maar ook vermoeiend.

• 27 November 2016 - 09:22

Elsegeet Huijnen:

Fijn dat jullie met zijn allen zo'n goed werk doen. Het zal weer afkicken zijn als jullie thuis zijn.
    Heel veel groetjes ook voor Carla en Marcel.

• 27 November 2016 - 09:57

Pieters Catharina:

Hailo hailo namaste
    chhaapon saajha karane ke lie dhanyavaad, vaahavaahee
    muskaan aur aankhon jagamagaahat ofteमुस्कान और आँखों जगमगाहट

Hallo allemaal
    Heel hartelijk bedankt voor het delen van de indrukken en fotos en nogmaals ik heb veel bewondering voor de manier waarop jullie de glimlach weten te toveren op de gezichtjes !!

aapako bahut bahut dhanyavaad = आपको बहुत बहुत धन्यवाद oftewel hartelijk bedankt !!

Ik denk ook dat het straks moeilijk zal zijn thuis om weer de gewone routine op te nemen.
    Gelukkig zullen jullie het druk hebben met de feestdagen en de pret-oogjes van de kleinkindertjes.

Goede terugreis, ik hoop dat het afscheid nemen niet te moeilijk is.

Bravo

Inie

• 27 November 2016 - 10:15

Ria Frencken:

Hallo Vrienden in India!!!

Voor jullie allen een feest, zoveel genoegdoening te ondervinden in de resultaten van jullie inspanningen! Voor de kinderen niet minder feest!
    Ik vraag me af, of er een systeem is in financiering van de overheid naar de scholen in het land. Is er een systeem, moet dan zo'n arm schooltje, zoals jij Jacques, dat ontdekt hebt, het misschien meestal dan alleen doen met dat daaruit afkomstige geld? Dat arme schooltje, ligt dan vermoedelijk ook in een arme en moeilijkere toegankelijk gebied?
    De afronding van jullie tijd nu daar, is begonnen, maar jullie zullen er zeker nog wel wat van maken!!
    Groetjes voor iedereen,
    Ria

• 27 November 2016 - 12:17

Marijke:

Marlies en Jacques,

jullie kunnen met veel voldoening terugkijken op deze weken India. Ik heb er bewondering voor.

Marijke

• 27 November 2016 - 12:59

Yvonne Frencken:

Hallo India friends,
    Jullie hebben intussen al heel wat kinderharten veroverd.
    Voor de kinderen in Nederland is zo'n reisje heel gewoon, maar daar is het heel bijzonder.
    Fijn Jacques, dat jouw cursus materiaal zo goed aanslaat, eentje moet de eerste zijn met aanwijzingen geven. Je inspanning van tevoren om alles te verzamelen is niet voor niks geweest, je ziet maar !
    Dat geeft je een heel goed gevoel !

Het aftellen is begonnen, nog enige dagen druk bezig zijn met z'n allen
    Wie weet, misschien nog een afscheidsfeest hier en daar , als bedank voor alles.

Voor jullie allen een goede terugreis !
    Bedankt voor jullie reisverslag iedere keer !

Groetjes
    YVONNE

• 27 November 2016 - 13:12

Dees:

Fijn dat jullie weer zoveel kindertjes blij hebben kunnen maken.
    Die blije kindergezichtjes zijn onbetaalbaar en daar doe je het uiteindelijk toch allemaal voor.
    We wensen jullie een fijne terugreis en kijken al uit naar de verhalen die jullie te vertellen hebben.

Groetjes,
    Dees, Anita en Eric

• 27 November 2016 - 18:45

Els Koonen:

Hallo Allemaal.
    Prachtig om jullie verhalen te lezen. Het is net of we meereizen.
    Wat is dat moeilijk om telkens weer afscheid te nemen van de kinderen, je zou ze toch zo allemaal meenemen? Vooral als je dan aan onze verwende kinderen denkt, die zeggen DAT lust ik niet! Zelfs nu met Sinterklaas in Nederland zijn er snoepjes en fruit waarvan ze zeggen: die hoef ik niet. Als je dan die kinderen bij jullie ziet, die zijn met alles blij en tevreden. Hier zijn ze nooit tevreden. We missen jullie, niet alleen bij de bend, maar ook bij het lopen. 2 uur flink gelopen van Schimmert naar Valkenburg. Te veel dus! Jos en Miranda zijn met bepakking van Sittard naar "De Druppel"gelopen voor de koffie en de vla.
    We denken veel aan jullie. Miriam en Theo waren in Varanasie met de Sadu's. Die beleven daar ook van alles. Geniet van jullie laatste dagen en wij wensen jullie een prima terugvlucht! Veel liefs van Jos en Els

• 27 November 2016 - 22:28

De Göbbelkes:

Hallo Jacques en Marlies,
    Wat leuk dat we een stukje India mogen proeven! Wat een mooi werk doen jullie!!
    Respect! Kan me voorstellen dat het een beetje verslaving wordt... En dat jullie eenmaal thuis
    een andere kijk op het leven krijgen. Marlies heb je gemist bij een paar aktiviteiten...
    Voor jullie allemaal een fijne vlucht terug! En dan weer even bijkomen van alle indrukken.
    Toi toi toi en groetjes van Ine en de rest van de family.

• 28 November 2016 - 10:24

Trees Huft:

Hallo Jacques en Marlies, goed werk van jullie een "opgave" met passie gezien de verslagen. , ik wens jullie een goede thuiskomst en tot ziens! Trees

• 02 December 2016 - 06:14

Ria Frencken:

Hallo Indiagangers,

Voor jullie nu echt de laatste loodjes!
    Ik wil jullie allen nog een heel voorspoedige terugreis naar huis toewensen.
    Wij vertrekken vandaag voor een viertal dagen naar Malaga en lopen daar hopelijk de nodige kilometers.
    Tot onze volgende Walking zaterdag,
    Groetjes Ria

Verslag uit: India, Udaipur

zaterdag 24 oktober

door slecht bereik, vandaag pas het volgende relaas.
Zaterdag 24 oktober.
Gisteren aan alle kinderen t-shirt, trainingsbroek en pullover uitgedeeld voor de naderende winter. Daarbij ook makkelijke slippers, want ze mogen binnen alleen op blote voeten lopen en buiten zijn deze echt wel nodig, zeker als het kouder wordt. Het vriest er wel niet maar een temperatuur van 15 graden is heel koud als je 27 gewend bent. Komende week is het "Diwalli" dit is te vergelijken met onze tijd voor Pasen. Het huis wordt schoongemaakt, geschilderd en iedereen krijgt nieuwe kleren. De juf was er heel verguld mee. Ze wist van ieder kind de juiste maat, die hadden we van te vorentoch nog verkeerd ingeschat, maar dan kun je naar een store gaan en vragen naar de goede maten. Dit is een hele belevenis: als je geluk hebt heeft men alles in huis, meestal niet (wij kwamen dan ook nog met een aantal van 55!!) de buurman kijkt zijn voorraad na en er kan gebeld worden naar de opslag. Er komt iemand op de scooter de hele handel brengen en dan begint de onderhandeling, we zijn er steeds voldaan met de aankopen weg gegaan.
Vandaag de resterende spullen afgeleverd. De kinderen gingen met stralende oogjes weer op hun plekje in de "klas" zitten. 37 graden en dan een pullover aan hebben! Ieder kind weet ook wat van hem/haar is, dat moet ook wel want alle spullen zitten in een metalen box die met drie man gedeeld moet worden. Het was heel mooi om te zien dat er vandaag voor het eerst echt in de keuken gekookt werd, normaal werd dat te midden van de jongste kinderen in de ruimte waar zij les krijgen gedaan. De kok, jongen van 14 of zo, was heel trots dat ik hem chef noemde en maakte me duidelijk dat het prutje 2 uur moest koken. De keuken was een gedeelte van het project, opgeruimd, de gasflessen onder het aanrecht i.p.v. erboven op, schoongemaakt, nieuwe veilige verlichting en ventilator aangesloten. Verder de wanden een frisse kleur geverfd; het zag er goed uit.
De badruimte was intussen ook geverfd, nu alleen nog wachten op de tegelzetter, die weer niet was komen opdagen!
Aan de kinderen hebben we gevraagd 'n tekening te maken over de laatste weken, daar zaten ware kunstwerken bij.
Als laatste hebben we een groepsfoto van de trip eerder deze week uitvergroot en afgegeven, wat een aandacht, iedereen wilde zichzelf aanraken.
Er moet nog heel wat gedaan worden maar zonder jullie hulp als sponsor was dit project niet van de grond gekomen.