11 november - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu 11 november - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu

11 november

Door: marlies jacques

Blijf op de hoogte en volg carla en marcel

12 November 2016 | India, Udaipur

Hoi vrienden thuis,
Vandaag weer om 6.00 uur op, het lijkt wel of ik thuis ben.
Van 7.00 uur tot 9.30 uur computerles geven in the Girls Hostel. De meiden maken snel vorderingen omdat ze allen zelfstandig op een computer kunnen werken. Het zijn ook hele slimme meiden.
Per riksha naar Loyra school. Ik ben te vroeg en val midden in de prayers. Ik word naar voren geroepen om een prijs uit te reiken aan leerlingen die een wedstrijd tussen scholen hebben gewonnen. Een hele eer.
Met de lokale bus voor 7 euro cent terug naar Udaipur. Het was een super ervaring en daarna nog een uur door Udaipur gelopen naar het hotel.
Gisteravond een inzegening van een huis dat geheel verbouwd was compleet met boze geesten verjagen. Het feest duurde de hele nacht en vandaag was er nog voor alle feestgangers een maaltijd.
Vanavond eten we bij een local maar de dames hebben om continental food gevraagd.
Er is een probleem met groot geld, je kunt het nergens meer wisselen en de gewone man wil het niet meer aannemen. Ze moeten naar de bank en ca. een uur wachten dan pas kan het geld omgewisseld worden. Wij zijn arme rijken.
Nu nog een klein verslag van Marlies:
Op 11 november gingen we naar de Bilia school, deze was op het eerste gezicht dicht, maar na een tijdje kwamen de primary-school kinderen naar het veld waar de koeien vrij spel hadden. De school was al een tijdje dicht omdat er problemen waren met het water; dus de secundairy had plaats gemaakt voor de kleintjes. Omdat de warming up zo goed gefunctineerd had werd voor deze kinderen ook zo gestart. Alleen maar stralende gezichten, tot we in de school (eerst moest er de duivenpoep met veren weggeveegd worden) aan het “werk” moesten. Alhoewel hier ook de kids verwachtingsvol op de vloerkleden gingen zitten. Puzzels, memory en later de sommen en kleurtjes; afkijken mag niet maar je hebt je rug nog niet gedraaid of dat wordt wel gedaan. De juffrouw deed ook mee met afkijken!
Dan iets wat je maar een keer in je leven meemaakt. We waren als “familie” uitgenodigd om de inauguratie van een woning en verbouwing tot hotel mee te maken. Vier Hindi-priesters waren bezig om een kamer zo te versieren dat alle goden wel goedgezind moesten worden om het huis geluk te schenken. Zoals borden met fruit, figuren getekend met een paar soorten rijst, linzen en bloemen, dit afgemaakt met bonte doeken en op verschillende plaatsen afbeeldingen van de goden voor huiselijk geluk. Nadat alles is gecontroleerd kan de ceremonie beginnen. De eigenaren zitten tijdens de hele gang van zaken in lotushouding. Er wordt gereinigd en geofferd urenlang. De beiden zijn dan heel emotioneel en wij hopen dat het allemaal goed komt.
Achteraf wordt na een hele dag werken, de nacht door met nog meer rituelen en tegen drie uur ’s middags nog een lunch, wordt gevraagd of we komen eten!!! We hebben uiteraard bedankt want de familie moet natuurlijk wel kunnen rusten.

• 12 November 2016 - 22:53

Yvonne Frencken:

Hoi,
    Nou Jacques je verzet heel wat werk zo te lezen.
    Computerles geven en prijs uitreiken en de rest van de dag vrij ?
    Het zal een hele belevenis geweest zijn - inzegening van een huis.
    Toch bijzonder om zoiets van kortbij mee te mogen maken.

Groetjes

Yvonne

• 12 November 2016 - 23:56

Ria Frencken:

Hallo,
    Was er een reden en misschien verandering naar nieuwe soorten munten of papieren geld, dat de beschreven problemen zich voordeden??
    Je zou als buitenlander daar opeens maar eens zonder bruikbaar geld moeten zitten!!
    Ria

• 13 November 2016 - 12:36

Tonny Suilen:

Mooi dat jullie naast je "werk" ook nog de gelegenheid krijgen zulke interesante dingen mee te mogen maken die anders bijna onmogelijk zijn.

Groetjes

Tonny Suilen

• 13 November 2016 - 14:16

Jo En Marian:

Hallo India gangers,

We hebben jullie verslagen gelezen, wat een geweldige beleving weer !! Voor ons niet te bevatten wat jullie daar zo allemaal meemaken. Het les geven zit in iedergeval diep in jullie genen geworteld haha, door het enthousiasme van jullie allen wordt dit weer een geslaagde onderneming en maken jullie heel wat harten blij. jullie inzet al die maanden van te voren worden rijkelijk beloond. Wij wensen jullie nog een succes volle samenwerking zodat jullie datgene wat jullie ervan verwacht hebben mag slagen.
    Liefs de thuisblijvers xxxx Jo Marian

• 16 November 2016 - 23:51

Els Koonen:

Hallo Allemaal
    Geweldig mooi om de verslagen te lezen. Zo zijn we ook een beetje bij jullie in India.
    Wij waren een week aan de Belgische kust en konden de verslagen lezen, maar er niet op reageren.
    We kwamen op de site niet verder. Misschien storing in België?
    Het weer was er in ieder geval vreselijk! Regen, regen en regen en snotverkouden. Maar we gaan door! Stuur maar wat zon per luchtpost!
    Heel veel liefs van Jos en Els
    Namasté

Verslag uit: India, Udaipur

zaterdag 24 oktober

door slecht bereik, vandaag pas het volgende relaas.
Zaterdag 24 oktober.
Gisteren aan alle kinderen t-shirt, trainingsbroek en pullover uitgedeeld voor de naderende winter. Daarbij ook makkelijke slippers, want ze mogen binnen alleen op blote voeten lopen en buiten zijn deze echt wel nodig, zeker als het kouder wordt. Het vriest er wel niet maar een temperatuur van 15 graden is heel koud als je 27 gewend bent. Komende week is het "Diwalli" dit is te vergelijken met onze tijd voor Pasen. Het huis wordt schoongemaakt, geschilderd en iedereen krijgt nieuwe kleren. De juf was er heel verguld mee. Ze wist van ieder kind de juiste maat, die hadden we van te vorentoch nog verkeerd ingeschat, maar dan kun je naar een store gaan en vragen naar de goede maten. Dit is een hele belevenis: als je geluk hebt heeft men alles in huis, meestal niet (wij kwamen dan ook nog met een aantal van 55!!) de buurman kijkt zijn voorraad na en er kan gebeld worden naar de opslag. Er komt iemand op de scooter de hele handel brengen en dan begint de onderhandeling, we zijn er steeds voldaan met de aankopen weg gegaan.
Vandaag de resterende spullen afgeleverd. De kinderen gingen met stralende oogjes weer op hun plekje in de "klas" zitten. 37 graden en dan een pullover aan hebben! Ieder kind weet ook wat van hem/haar is, dat moet ook wel want alle spullen zitten in een metalen box die met drie man gedeeld moet worden. Het was heel mooi om te zien dat er vandaag voor het eerst echt in de keuken gekookt werd, normaal werd dat te midden van de jongste kinderen in de ruimte waar zij les krijgen gedaan. De kok, jongen van 14 of zo, was heel trots dat ik hem chef noemde en maakte me duidelijk dat het prutje 2 uur moest koken. De keuken was een gedeelte van het project, opgeruimd, de gasflessen onder het aanrecht i.p.v. erboven op, schoongemaakt, nieuwe veilige verlichting en ventilator aangesloten. Verder de wanden een frisse kleur geverfd; het zag er goed uit.
De badruimte was intussen ook geverfd, nu alleen nog wachten op de tegelzetter, die weer niet was komen opdagen!
Aan de kinderen hebben we gevraagd 'n tekening te maken over de laatste weken, daar zaten ware kunstwerken bij.
Als laatste hebben we een groepsfoto van de trip eerder deze week uitvergroot en afgegeven, wat een aandacht, iedereen wilde zichzelf aanraken.
Er moet nog heel wat gedaan worden maar zonder jullie hulp als sponsor was dit project niet van de grond gekomen.