een warme dag - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu een warme dag - Reisverslag uit Udaipur, India van carla en marcel mofers en snijder - WaarBenJij.nu

een warme dag

Door: marlies jacques

Blijf op de hoogte en volg carla en marcel

10 November 2016 | India, Udaipur

Namaste Frends
Even omschakelen naar nederlands.
Op dit moment ben ik basic computerles aan het geven en engels. Het gaat geweldig! Aan de hand van filmpjes leer ik de kinderen engels.
Op Loyra school kwam een klas van 30 kinderen binnen en toen die zaten en de klas meer dan vol was vroeg de directeur of er nog meer klassen konden komen kijken. Ik vroeg me af waar die gingen zitten maar iedereen schoof op en het paste! ca 50 kinderen.
Vooral filmpjes met een mooie beat werkte geweldig. Als er dan ook nog wat stoms bij gedaan wordt dan kan het niet meer stuk. Ik laat dat de kinderen herhalen en dat vinden ze leuk. Het steeds maar klassikaal na zeggen van een woord is zo veel leuker. Bewegen, lachen en zingen om engels te leren, er staan soms wel 6 leraren in de klas te kijken.

Gisteren was ik bij een kleine ceremonie op een school. De school had 2 dagen eerder een brief gekregen dat de concierge werd overgeplaatst naar een andere school. Hij kreeg van de directeur een toespraak een rode streep op zijn voorhoofd, een lint over de schouders gelegd en een kokosnoot in de handen gegeven. (als er geen geld is is respect heel belangrijk).
Ik hoop mijn “roadshow” nog op meerdere scholen te laten zien. De interesse in mijn materiaal is groot overal moet ik de stick met films achterlaten.
Vandaag hebben we een relax dag ingelast.
Tot gauw.
Carla, Marcel, sporthulp Suray en Marlies waren naar twee scholen in het buitengebied. We kwamen door kleine dorpjes waar de straten of hoe noem je zoiets erbarmelijk erbij lagen. Diepe kuilen, een waterbreuk met als gevolg dat de straat (slop) ondergelopen was; de koeien en honden konden hun dorst lessen! De mensen ondergaan dit als een fatum (lot). Wat ons toen opviel bij de kleine school: Bilia de “speelplaats” was netjes met langs de randen perken met groene planten en bloemen! De juf en ook de kinderen houden het vol dit te zo te houden. De juf was streng maar ook heel leuk met de kinderen, ze had een van de meisjes een sierlijk dansje geleerd waar we natuurlijk vol bewondering naar keken. Carla gaf een demonstratie droogzwemmen waar de kinderen fanatiek aan mee deden. Daarna was het tijd voor een kleurplaat en sport voor de grootsten. Het valt ons op dat de kinderen door de leerkracht krijgen voorgezegd hoe alle gekleurd moet worden, eigen fanfasie is “not done”.
Upla Fala onze volgende school lag net buiten de stad tussen een paar huizen en “farms” met een ommuurd schoolplein zodat de koeien er niet bij kunnen. Geen schaduw, alleen in de galerij; iedere school is zo gebouwd. Hier hebben we de kinderen geamuseerd met vingerhaken! Iedereen deed mee en snel dat die kids waren om het onder de knie te krijgen! Iedereen had na afloop een armbandje. Uiteindelijk was er ook nog tijd voor een paar sommen en kleurplaat en de sport werd ook niet vergeten. In Upla Fala werkt een juf die iedere ochtend met de kinderen een warming-up van 10 minuten houdt. Wij mochten voor de gezelligheid ook meedoen. Heerlijk om zo de dag op school te beginnen.

• 10 November 2016 - 07:42

Miranda Coenen :

Echt geweldig!! Super om te zien!!!

• 10 November 2016 - 21:13

Dees, Anita En Eric:

We hebben wat problemen gehad om de verslagen op jullie blog te kunnen lezen.
    Er werd niks vernieuwd, computers zijn rare dingen.

Wat heerlijk om te lezen dat de kinderen zo genieten van jullie.
    Zo zie je maar dat dingen die wij vanzelfsprekend vinden voor een ander een prachtig groot geschenk zijn.
    Wij blijven jullie volgen en kijken al uit naar de volgende dansvoorstelling van Marcel en de kids.

Liefs,

Dees, Anita en Eric

• 11 November 2016 - 11:42

Tonny Suilen:

Lieve mensen

Het is hartverwarmend om te zien dat vanuit ons kikkerlandje mensen zich zo inzetten voor anderen.
    Je kunt wel zeggen een kinderhand is gauw gevuld maar jullie moeten er ontzettend veel moeite voor doen.

Ik blijf jullie volgen en heel veel succes en ook ik kijk uit naar de volgende dansvoorstelling.

Lieve groetjes
    Tonny Suilen

• 12 November 2016 - 09:37

Inie Pieters:

Hallo allemaal

Leuk die video met de "gym-dans-les" , ik begrijp dat het een warme, zelfs hete dag was na al die oefeningen.
    Marlies je lach is heel goed herkenbaar ... en leuk die glimlachen en pret-oogjes.

Ik ben blij jullie te kunnen volgen via deze blog, ik voel me tegelijkertijd heel ver weg maar ook dicht-bij.

Hartelijke groetjes, petje af en tot de volgende voorstelling !!

Inie

• 12 November 2016 - 22:24

Yvonne Frencken:

Hallo,

Leuk die video, zo te zien Marcel deed je het goed voor !
    De kinderen vonden het prachtig zo te zien.
    Goeie gymnastiek !!

Groetjes
    Yvonne

• 12 November 2016 - 23:49

Ria Frencken:

Hallo allemaal<
    Jullie zijn dit jaar heel wat verschillend bezig in vergelijking met vorig jaar, heb ik de indruk!
    Jullie genieten echt zo met de kinderen bezig te zijn en boffen ook wel met de toegankelijkheid die jullie daar ondervinden!!
    Ria

Verslag uit: India, Udaipur

zaterdag 24 oktober

door slecht bereik, vandaag pas het volgende relaas.
Zaterdag 24 oktober.
Gisteren aan alle kinderen t-shirt, trainingsbroek en pullover uitgedeeld voor de naderende winter. Daarbij ook makkelijke slippers, want ze mogen binnen alleen op blote voeten lopen en buiten zijn deze echt wel nodig, zeker als het kouder wordt. Het vriest er wel niet maar een temperatuur van 15 graden is heel koud als je 27 gewend bent. Komende week is het "Diwalli" dit is te vergelijken met onze tijd voor Pasen. Het huis wordt schoongemaakt, geschilderd en iedereen krijgt nieuwe kleren. De juf was er heel verguld mee. Ze wist van ieder kind de juiste maat, die hadden we van te vorentoch nog verkeerd ingeschat, maar dan kun je naar een store gaan en vragen naar de goede maten. Dit is een hele belevenis: als je geluk hebt heeft men alles in huis, meestal niet (wij kwamen dan ook nog met een aantal van 55!!) de buurman kijkt zijn voorraad na en er kan gebeld worden naar de opslag. Er komt iemand op de scooter de hele handel brengen en dan begint de onderhandeling, we zijn er steeds voldaan met de aankopen weg gegaan.
Vandaag de resterende spullen afgeleverd. De kinderen gingen met stralende oogjes weer op hun plekje in de "klas" zitten. 37 graden en dan een pullover aan hebben! Ieder kind weet ook wat van hem/haar is, dat moet ook wel want alle spullen zitten in een metalen box die met drie man gedeeld moet worden. Het was heel mooi om te zien dat er vandaag voor het eerst echt in de keuken gekookt werd, normaal werd dat te midden van de jongste kinderen in de ruimte waar zij les krijgen gedaan. De kok, jongen van 14 of zo, was heel trots dat ik hem chef noemde en maakte me duidelijk dat het prutje 2 uur moest koken. De keuken was een gedeelte van het project, opgeruimd, de gasflessen onder het aanrecht i.p.v. erboven op, schoongemaakt, nieuwe veilige verlichting en ventilator aangesloten. Verder de wanden een frisse kleur geverfd; het zag er goed uit.
De badruimte was intussen ook geverfd, nu alleen nog wachten op de tegelzetter, die weer niet was komen opdagen!
Aan de kinderen hebben we gevraagd 'n tekening te maken over de laatste weken, daar zaten ware kunstwerken bij.
Als laatste hebben we een groepsfoto van de trip eerder deze week uitvergroot en afgegeven, wat een aandacht, iedereen wilde zichzelf aanraken.
Er moet nog heel wat gedaan worden maar zonder jullie hulp als sponsor was dit project niet van de grond gekomen.